#pilates

Groepslessen

Pilates: wat is het en waarom is het goed voor je?

Voelt yoga voor jou wat te zweverig aan, maar wil je toch graag je lichaam versoepelen en versterken? Dan is pilates misschien wel iets voor jou.

WAT IS PILATES?

Pilates is een bewegingsleer ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967). Pilates ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog met de bedoeling om het revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren. Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn, ontwikkelde hij oefeningen met de nadruk op gecontroleerde precieze bewegingen. Die moesten de gewonde soldaten helpen hun gezondheid terug te vinden en hun belangrijkste spieren te verstevigen. Later is de Pilates methode opgepakt door de professionele balletwereld. Het werd het een integraal onderdeel van de dansopleiding en dat is het altijd gebleven. Pilates versoepelt en versterkt het hele lichaam gelijkmatig met oefeningen die starten vanuit de core spieren (de dieperliggende buik- en rugspieren die ruggengraat, bekken en schouders met elkaar verbinden).

Bij het beoefenen van pilates wordt er gefocust op de 6 basisprincipes:

  • Concentratie

De bewegingen worden met concentratie uitgevoerd. Met je volledige aandacht bij elk spiertje dat je aanspant. Dit verbetert de kwaliteit van de contractie en nauwkeurigheid van de oefening. Het geeft de “mind” een moment van positieve inzet om met jezelf bezig te zijn in plaats van alle dagelijkse bezigheden.

  • Centrum

De stabiliteit en stevigheid van je lichaam wordt bepaald door je centrum oftewel je core-strength. Het spierkorset van je centrum (spieren van de buik, rug, bekkenbodem en middenrif) creëert de zogenaamde Powerhouse.

  • Controle

Iedere Pilates oefening vereist volledige beheersing van je lichaam en geest. Iedere beweging moet gecontroleerd uitgevoerd worden zodat je jouw lichaam beschermt tegen letsel en zodat je er zoveel mogelijk uit haalt.

  • Nauwkeurigheid

De bewegingen worden nauwkeurig uitgevoerd. Elke beweging heeft een begin- en een eindpunt Als je bijvoorbeeld je been uitstrekt, maak je de strekking helemaal. De nauwkeurigheid van de oefeningen is sterk bepalend voor het effect.

  • Ademhaling

Er wordt goed doorgeademd tijdens de oefeningen. Om de training vol te houden heb je voldoende zuurstof nodig. De meeste mensen hebben de neiging om juist hun adem in te houden tijdens een aanspanning van een oefening. Dit zorgt ervoor dat de oefening op een bepaald moment niet meer uit te voeren is. Daarom is het actief doorademen tijdens de pilatesoefeningen noodzakelijk.

  • Vloeiende Bewegingen

Iedere oefening die je uitvoert doe je zo vloeiend mogelijk. Met Pilates bestaan er geen statische bewegingen en de oefeningen mogen ook niet haastig uitgevoerd worden.

WELKE VERSCHILLENDE VARIANTEN PILATES BESTAAN ER?

Bij de klassieke pilatesvariant heb je het verschil tussen Mat Pilates en Reformer Pilates. De versie op de mat is een reeks van oefeningen die je vaker zult terugzien bij groepslessen. Daarnaast heb je ook nog Reformer Pilates: daarbij doe je specifieke oefeningen op een toestel met springveren, waarbij de veren de weerstand van de oefening bepalen.

WANNEER DOE JE PILATES?

Of je nu man of vrouw, jong of oud, stijf of soepel bent: pilates is voor iedereen gunstig. Het helpt namelijk om je lichaam te versterken, soepeler te maken en is een ideale bewegingsvorm voor als je een hele dag achter de computer zit. Pilates is fantastisch om je houding te verbeteren en om rug- en nekklachten te verhelpen en te voorkomen.

Het belangrijkste wanneer je start met pilates is om het te doen onder begeleiding van een gecertificeerde pilatesinstructeur. Die geeft de juiste cues om de beweging op een correcte manier uit te voeren: zo blijf je blessure- en pijnvrij en kun je het meeste uit elke oefening halen.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN PILATES?

  • Pilates verbetert je lichaamshouding.
  • De wervelkolom en het gehele lichaam wordt soepel en sterk.
  • Het voorkomt en verhelpt blessures.
  • Het vermindert stress doordat je geest zich focust op hoe het lichaam beweegt.
  • Je lichaamsbewustzijn vergroot.
  • Het is een supergoede ondersteuning voor andere bewegingsvormen, zoals lopen en krachttraining. Veel topsporters doen pilates om hun trainingen te ondersteunen.

WAT HEB JE NODIG OM AAN PILATES TE DOEN?

Als je Mat Pilates beoefent heb je niets meer nodig dan een mat. Je hebt zelfs geen schoenen nodig, enkel goedzittende kleding zoals een legging en een ademend T-shirt.

Bij sommige pilateslessen wordt wel af en toe materiaal gebruikt, zoals een kleine medicin ball, handgewichtjes, een pilatesring of weerstandsbanden. Maar eigenlijk kun je pilates perfect beoefenen zonder al dat extra materiaal.

WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN PILATES EN YOGA?

Yoga en pilates zijn beide bewegingsvormen met een lage intensiteit en een lage impact: die helpen om blessurevrij te sporten.

  • Pilates is iets meer gericht op core en kracht
  • Yoga is iets meer gericht op flexibiliteit en stabiliteit.

Yoga bestaat ook al veel langer dan pilates, ongeveer 5000 jaar geleden werd het opgericht. Daarnaast is de connectie tussen lichaam en geest sterker aanwezig bij yoga, waarbij het filosofische aspect zeer belangrijk is. Bij pilates ligt de nadruk meer op de fysieke activiteit, maar door de geconcentreerde manier van bewegen, helpt het zeker om lichaam en geest te verbinden.

Beide trainingen kunnen elkaar wel perfect aanvullen en aangezien er ondertussen van zowel pilates als yoga zo veel verschillende vormen zijn, hangt het ook wat af van de versie wat de gelijkenissen en verschillen zijn.

Begint het te kriebelen? Onze instructeurs helpen jou het plezier in beweging en selfcare te vinden, en tegelijk sterker, gezonder en zelfzekerder worden.

Sonja Jobse
Zeg nooit nooit
Sonja Jobse
Leefstijl -voedingscoach, service/advies, Pilates instructeur en Small group trainer
Sahayra Smits
Respect is de basis voor iedere communicatie, of het thuis is, met collega’s of met een klant.
Sahayra Smits
Groepslesinstructeur en masseur