10 redenen waarom afvallen niet wil lukken

Lukt afvallen niet?

Je bent zo goed bezig maar het afvallen wil maar niet lukken? Grote kans dat je iets hebt aan onderstaande eye openers!

Je eet teveel gezonde calorierijke producten.

Noten, avocado's, volkorenpasta, olijfolie en donkere chocolade zijn wel natuurlijk en gezond, maar ze zijn niet arm aan calorieën. Je moet dus ook opletten hoeveel je van het gezonde voedsel eet.

Je eet ongemerkt meer dan je denkt

Veel mensen letten doordeweeks goed op wat ze eten. Ze weten dat als je af wilt vallen of vet kwijt wilt, je elke dag minder calorieën binnen moet krijgen dan je verbruikt. Dat is de basisregel van aankomen en afvallen.

Voorbeeld: Op maandag begin je met volle moed aan je voedingsplan. Je laat de snoep, koek en snacks links liggen en drinkt geen alcohol. Prima. Je bent streng voor jezelf, ook op vrijdagmiddag wanneer je collega’s of vrienden gaan borrelen, ga jij naar huis om nog een rondje hard te lopen in plaats van wijntjes te drinken. Op zaterdagochtend vertelt de weegschaal dat er 1 kg af is en je bent helemaal blij. Jippie! Het weekend is aangebroken en je hebt een verjaardag en zondag ga je nog iets leuks doen. Hier kan het fout gaan: juist omdat je de wekelijkse structuur van werkdagen mist en de sociale activiteiten toenemen. Een koekje bij de koffie, een half stukje taart op een verjaardag, een paar frietjes en één wijntje bij het eten. Het lijkt niets, maar als je ook deze dagen de kcal. zou tellen zal je zien dat er al snel te veel calorieën je mond in gaan. Die twee dagen calorie overschot zorgt ervoor dat er op maandag ochtend weer 1 kg bij gekomen is. Je start dus weer helemaal van voor af aan, alleen al door die kleine snacks.

Bekijk dus over een gehele week het gemiddeld aantal calorieën per dag en zorg dat dit structureel onder de energiebehoefte blijft. Het is een stuk makkelijker om 1000 calorieën te overeten dan een tekort van 1000 calorieën te creëren. Elke misstap kan dus dagen hard je best doen van tafel vegen.

Je drinkt de verkeerde dranken

Sapjes, melk, cappuccino, alcohol en frisdranken leveren ongemerkt heel veel extra kcal.

Je eet al heel lang veel te weinig.

Je hebt al veel diëten gedaan. Maar door die crashdieten gaat je basaal metabolisme (stofwisseling in rust) steeds langzamer werken en je lichaam komt in de spaarstand. Het duurt weer maanden/ jaren voordat je lichaam weer een snellere vetverbranding kan krijgen. Dit bereik je d.m.v. het versterken van je grote spiergroepen en een gezonde voeding en leefstijl. Een leefstijl die in balans is: zonder eetbuien en diëten.

De enige manier waardoor je vet kan verliezen is door het creëren van een energietekort door middel van minder calorieën innemen dan dat je er verbruikt.

Samen met een goede verhouding van je macronutriënten (eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten) en gezonde voeding zorgt dit ervoor dat je lichaam vet verbrandt, terwijl je zo min mogelijk spiermassa verliest. Om spierafbraak, ziekte en het jo-jo effect te voorkomen, moet je niet met minder dan 500 calorieën onder je dagelijkse behoefte zitten.

Je beweegt te weinig of compenseert.

We overschatten de winst van beweging of sport enorm. Het voelt aan als een hele prestatie: je gaat zweten, je voelt de spieren in je armen en benen. Maar het lichaam verbrandt minder calorieën dan je denkt. Uit onderzoek bleek dat vrijwilligers die twintig minuten op een loopband hadden gestaan, dachten dat ze minstens 800 kilocalorieën hadden verbrand. In werkelijkheid waren het er slechts 200.

Je kent ook wel de foto’s op social media van de koude biertjes op het terras. De (race)fietsen tegen een boom geparkeerd en de rijders lachend en met hun duim omhoog. De tekst erbij: “We hebben deze wel verdiend na een tocht van een uur”.  Met andere woorden: ‘Na een fysieke inspanning mag je jezelf belonen met calorieën’. Tja, dan val je dus echt niks af.

Lees verder...

Je hebt teveel stress.

Hierdoor wordt door je hormoonbalans verstoord; je bijnieren maken vanwege teveel stress teveel cortisol aan. Cortisol werkt het afvallen op twee manieren tegen.

Ten eerste zorgt het cortisol hormoon ervoor dat je meer honger en trek in zoetigheid krijgt. Omdat cortisol je bloedsuikerspiegel snel verhoogt, maakt je lichaam insuline aan – die je bloedsuikerspiegel weer snel laat pieken en dalen. Jij ervaart deze daling van je bloedsuikerspiegel als honger en trek in zoetigheid.

Ten tweede zorgt cortisol ervoor dat de overtollige calorieën die je eet worden opgeslagen als buikvet.

Cortisol stimuleert de opslag van buikvet doordat visceraal buikvet tot wel vier keer meer cortisolreceptoren heeft dan ander vet. Dit betekent dat wanneer je cortisolniveau hoog is, je lichaam de neiging heeft om sneller buikvet aan te maken dan vet op andere delen van je lichaam.

Bij vrouwen resulteert dit in ‘rolletjes om de middel’ bij mannen in een ‘bierbuik’.

Je slaapt slecht.

De beste manier om de stress binnen de perken te houden, is wel door genoeg te slapen. Slaapgebrek heeft grote gevolgen voor je hormonen en kan je gewichtsverlies blokkeren.  Door te weinig slaap wordt het evenwicht tussen de hormonen grheline en leptine verstoord. Deze hormonen regelen de eetlust. Leptine is een verzadigingshormoon wat de voedselbehoefte remt, en ghreline is een hormoon dat je trek juist vergroot. Wanneer je een slaaptekort hebt wordt er meer grheline aangemaakt, dat een seintje aan de hersenen geeft dat je moet eten. Daarnaast daalt de hoeveelheid leptine, met als gevolg dat je geen verzadigingsgevoel hebt en dus meer eet. Dat veroorzaakt al snel trek en eetbuien.

Je hebt de verkeerde mindset

Afvallen staat voor velen gelijk aan lijnen en diëten. Niet mogen snoepen, geen taart mogen, geen saucijzenbroodje mogen, geen saus over je eten mogen, geen wijn mogen. Eten verbieden dus. Je gaat  denken in termen als “ Controle! Discipline! Streng zijn! Afzien! “  Het lastige van dingen die verboden zijn, is dat we ze dan nóg aantrekkelijker en lekkerder vinden en het juíst willen hebben!

Als iets verboden is, kun je medelijden met jezelf krijgen of opstandig worden. Vooral als er iets verboden is wat je zo lekker vindt.  Andere mensen mogen het wel en jij mag het niet? Dat voelt oneerlijk!

Mocht je denken dat andere mensen slank zijn en jij niet, dan kun je ook gaan denken dat zij leuk en gelukkig zijn en jij zwak en ongedisciplineerd. En als je jezelf dag in dag uit blijft vertellen dat je tekortschiet en niet goed genoeg bent, is je mindset niét gericht op vooruitgang maar op beperking.  Want als je vindt dat je tekortschiet, ga je namelijk ook denken dat het je toch lukt om te veranderen en om vol te houden. Zo wordt je zelfvertrouwen steeds kleiner. En je geloof in je zelf ook. Een goede, positieve mindset is essentieel voor verandering en resultaat.

Door insulineresistentie is je lichaam uit balans.

Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat bloedsuiker opgeslagen kan worden in de lichaamscellen en is betrokken bij de vetopslag en het aanmaken van spierweefsel. In een gezonde situatie maakt je alvleesklier insuline aan als je koolhydraten hebt gegeten. Hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel weer naar veilige waardes.

Als je lichaam niet meer goed reageert op insuline, dan heb je insuline resistentie. Je lichaam is dan een minder of ongevoelig (resistent) geworden voor insuline.

Insuline resistentie ontstaat niet plotseling; je ontwikkelt het langzaam. Het heeft meestal te maken met langdurige ongezonde eet- en leefgewoonten. Met name het eten en/of drinken van te veel snelle koolhydraten leidt tot insuline resistentie.

Een verminderde insulinegevoeligheid zorgt ervoor dat je makkelijker lichaamsvet opslaat. Insuline is namelijk een hormoon dat de vetopslag stimuleert. Als je te veel insuline in je bloed hebt, wordt het moeilijker om af te vallen. Daarom is het voor mensen met insulineresistentie of diabetes type 2 lastig om gewicht te verliezen.

Voor veel mensen met insulineresistentie werkt het goed om minder koolhydraten te eten. Als je minder koolhydraten eet, is er minder insuline nodig in het lichaam en neemt de productie van insuline af. Dat is gunstig, omdat dan ook de vetopslag minder wordt gestimuleerd. Daardoor lukt het afvallen beter.

Er is een medische oorzaak door een aandoening of medicijngebruik.

Dit komt niet vaak voor, en staat hier daarom als laatste optie. Toch kan het natuurlijk gebeuren. Doe je echt alles goed en val je na 6 weken nog steeds niet af? Dan is er een kans dat je dit door een lichamelijke aandoening veroorzaakt wordt. Een te langzaam werkende schildklier kan hier bijvoorbeeld een rol spelen. Maar ook diabetes, depressies en chronische stress kunnen onderliggende medische oorzaken zijn. Ook kunnen bepaal de medicijnen gewichtsverlies een stuk moeilijker maken of zelfs gewichtstoename veroorzaken door een verstoring van de hormonen die een belangrijke rol spelen in het vetopslag en -afbraakproces.

Wij kunnen je coachen, motiveren, stimuleren en de achterliggende oorzaken achterhalen. Maak eens een vrijblijvende afspraak en hoor wat we voor jou kunnen betekenen! https://www.medisports.nl/afslanken 

Meer blogs