Tips om meer te bewegen

Zitten is het nieuwe roken

Zitten is het nieuwe roken.
Heftige uitspraak? Ja! Het kan niet genoeg gezegd worden: wie onvoldoende beweegt, wordt eerder ziek, zowel lichamelijk als geestelijk. Hoe meer tijd je zittend doorbrengt, hoe groter de gezondheidsrisico’s. Dat lichamelijke activiteit belangrijk is voor je gezondheid was al bekend, maar het wordt steeds duidelijker hóe belangrijk.

‘Zitten is het nieuwe roken’,  maar dat klinkt nogal heftig. Toch worden er steeds meer onderzoeken gepubliceerd  over de negatieve gezondheidseffecten van te lang en te veel zitten.  8 tot 11 uur zitten.

Toch krijgen veel Nederlanders het voor elkaar! Tel je uren maar eens bij elkaar op. In de ochtend met de auto naar het werk, daarna een vergadering, je lunch, in de file, boodschappen halen met de auto, het avondeten en dan heb je de werkuren achter het bureau nog niet meegeteld. Ongeveer 1 op de 3 Nederlanders zit meer dan 7,5 uur per dag. We zijn kampioen in zitten!

In 2017 kwam de Nederlandse Gezondheidsraad met aangepaste en aangescherpte  beweegrichtlijnen. Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur (150 minuten) matig intensief moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens een uur. Ook worden voor beide groepen spier- botversterkende activiteiten aanbevolen (voor ouderen inclusief balansoefeningen).

De gezondheidsraad adviseert de minister van Volksgezondheid om te stimuleren dat mensen blijvend meer bewegen en minder stilzitten.

Het behoeft weinig uitleg dat dit niet iets is om trots op te zijn. Langdurig zitten verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressieve symptomen. Verder hangt veel bewegen samen met een lager risico op borst- en darmkanker en vroegtijdig overlijden. Kortom als je inactief bent gaat je levensverwachting omlaag. Het risico op chronische ziekten neemt toe, mede als overgewicht en de kans op depressie.  

Simpele oplossing? minder zitten, meer bewegen
Let op: bewegen is wat anders dan sport. Met bewegen bedoelen we wandelen, fietsen en met (al) je spieren in beweging komen. De oplossing lijkt simpel: vervang zitten met (lichte) inspanning. Dit lijkt een vanzelfsprekende en voor de hand liggende oplossing, maar waarom lukt het velen van ons toch niet?
Wij mensen houden er een heleboel gewoontes (onbewust) op na.  Een gewoonte is een handeling of een manier van handelen die we gewend zijn uit te voeren en welke doorgaans onbewust en zonder na te denken worden uitgevoerd. We vormen gewoontes door bepaalde handelingen telkens op dezelfde routineuze manier te herhalen (voorbeeld: de lift pakken in plaats van de trap). Deze gedragspatronen worden als het ware in de hersenen geprent, waardoor het in de loop van een mensenleven steeds moeilijker wordt om oude gewoontes stop te zetten en nieuwe gewoontes te vormen. Ze zitten letterlijk in ons brein genesteld. Het is dus belangrijk dat je bepaalde gewoontes in kaart brengt om vervolgens aan de slag te gaan met de verandering van die gewoontes.

Tips om meer te bewegen
1. Gebruik een stappenteller: Gebruik een stappenteller of app om je gezette stappen bij te houden. Stel jezelf een doel, zoals bijvoorbeeld 10.000 stappen per dag.
2. Ga lopend of fietsend naar je werk: Loop naar de supermarkt/ stad/ bioscoop/ vriendenavond in plaats van dat je kiest voor een voertuig met wielen.
3. Ga wandelen: Sta eerder op, of maak tijdens je lunch of na het avondeten een wandeling van 20 minuten.
4.  Haal geen koffie of thee voor je collega’s: Maak kilometers in de baas z’n tijd. Daarnaast zorg je ervoor dat ook je collega af en toe van zijn stoel af moet.
5. Parkeer verder en/ of stap eerder uit de metro: Ga je toch met de auto ergens heen? Parkeer hem dan een kilometer van je eindbestemming. Zo wandel je er flink wat stappen bij!
 

Meer blogs