Door leefstijlcoach Denise D'Hondt

Leefstijlcoaching; De gevolgen van te weinig slaap

Leefstijl coaching: De gevolgen van te weinig slaap

Is het je ooit opgevallen dat je trainer geregeld vraagt hoe je slaapt? Hieruit kunnen we veel zaken afleiden. Slaaptekort kan zelfs nog meer effect op je leven hebben dan chronische stress (hoewel de twee negen van de tien keer hand in hand gaan). Het is een erg simplistische vergelijking, maar het maakt hem niet minder waar: je laad je batterij op tijdens slaap.

Dus, wat kan er met je gebeuren als je slaap te kort komt? Hier een aantal zaken waar je tegenaan kunt lopen.
Een slaaptekort zorgt voor een verhoogde eetlust. Het schijnt zelfs zo te zijn dat je energie inname met 20% kan toenemen. Daarnaast verlaagd het je metabolisme, ondanks dat een hoog activiteitenniveau. Met andere woorden ondanks het feit dat je veel beweegt en sport, je door een slaaptekort een verlaagd metabolisme kunt krijgen.

Te weinig slaapt zorgt voor een verhoogde en ontregelde cortisolafscheiding, tot wel 50%. Cortisol is het stresshormoon, het is een hormoon dat gemaakt wordt in de bijnierschors uit cholesterol. Als het lichaam stress ervaart, wordt er als eerste adrenaline aangemaakt. In de volgende stap maakt het lichaam cortisol aan. Omdat cortisol je voorbereidt om langere tijd hard te kunnen werken en meer te kunnen presteren, verhoogt het je hartslag. Omdat je hartslag verhoogt, kan zuurstof sneller rondgepompt worden. Ook wordt daardoor je suikeropname in je spieren verhoogd, of te wel je krijgt een hogere bloedsuikerspiegel.

Slaap heeft een grote invloed op gewichtsverlies. 5.5 uur slaap vergeleken met 8 uur slaap per dag, kan de verhouding van gewichtsverlies (als vet) met 55% doen afnemen en het verlies van vet vrije massa met 60% doen toenemen. Ja, dat is gigantisch veel. Simpelweg je slaap verbeteren kan over de periode van een jaar kilo’s spiermassa winst opleveren en kilo’s ververlies betekenen.

Daarnaast zorgt een slaaptekort voor een verhoogde insulineresistentie. Als je lichaam niet meer goed reageert op insuline is het er ongevoelig voor geworden, oftewel resistent. Insuline is het hormoon dat je bloedsuikerspiegel verlaagt. Het houdt de bloedsuikerspiegel in balans, zodra je lichaam niet meer goed reageert op insuline, blijft er teveel bloedsuiker ongebruikt in het bloed zitten en dat is ongezond.

Ook zorgt onvoldoende slaap voor een verlaagd cognitief functioneren (scherp en allert zijn) en daarmee tot een verlaagd welzijn.

Een behoorlijk lijstje, met niet de minste zaken. De aangeraden hoeveelheid slaap is dagelijks 8 uur. Ervan uitgaande dat er geen slaapschuld is. Een slaapschuld is een opgebouwd tekort aan slaap.

Ja, je hoort het goed! Als je een dag 7 uur slaapt, betekent dit je een opvolgende dag 9 uur nodig hebt. In het weekend ‘lekker’ uitslapen krijgt dus ineens een hele andere betekenis. Je hebt het gewoon oprecht nodig!

We hebben het hier overigens over doorlopende slaap. Dit betekent dat je buiten toiletbezoek om geen langdurige perioden wakker bent tussendoor.

Een leuk feitje is dat het wetenschappelijk is bewezen dat krachttraining de slaapkwaliteit doet toenemen.
Een lekkere sessie in de sportschool kan dus al onwijs voordelig werken op je aankomende nachtrust.

Afgezien van gewichten slingeren, zijn er natuurlijk nog andere dingen die je kunt doen of toepassen om je slaapkwaliteit te verbeteren, in mijn volgende blog vertel ik jullie hier meer over.
Voor nu wil ik je vragen eens stil te staan bij je eigen slaap ‘gedrag’. Hoeveel uur slaap je per dag? Hoe is je energieniveau gedurende de dag? 

Meer blogs