Tips van onze bekkenfysiotherapeut

Fysiotherapie

Incontinentie: niet alleen bij ouderen!

Sommige activiteiten in het dagelijks leven zijn zo belastend dat er een zekere mate van incontinentie op kan treden, zoals bijvoorbeeld bij trampolinespringen, rennen en zwaar tillen. Uit onderzoek blijkt meer dan driekwart van de jonge vrouwen enige vorm van urineverlies te hebben hierbij. Maar wist je ook dat dit bij mannen voor kan komen?!

Het is een fabel dat sporten een risicofactor is, ook zal het probleem niet verergeren door te sporten. Sterker nog: incontinentie moet geen belemmering opleveren om te gaan sporten!

Met onderstaande tips kun je het sporten zo aangenaam mogelijk maken:

  • (fors) overgewicht is een bewezen factor bij incontinentie, afvallen kan hier positief aan bijdragen.
  • Minder drinken helpt niet bij urineverlies, het maakt de urine enkel geconcentreerder waardoor de blaas eerder geprikkeld raakt – en jawel: er eerder aandrang voor plassen ontstaat. Drink daarin tegen geen grote hoeveelheden voordat je gaat sporten, ga plassen voordat je de training begint.
  • Alcohol, cafeïne en suiker kunnen de blaas irriteren – het maakt niet uit of dit warm of koud is.
  • Kleding die erg strak om de buik zit kan irriteren en zo de aandrang voor plassen vergroten.
  • Train de bekkenbodemspieren! Ook als deze al getraind waren in het verleden zal je oefeningen moeten blijven doen om ze alert en sterk te houden, een bekkenfysiotherapeut kan je hierbij helpen.

Uiteraard zijn er tal van andere factoren betrokken bij incontinentie. Heb je meer vragen of wil je begeleiding bij het probleem? Maak dan een afspraak bij de bekkentherapeut voor verdere informatie en begeleiding!