Goed voornemen nummer 1

Afvallen

Goed voornemen nr. 1: AFVALLEN

Afvallen is in theorie simpel: door minder energie binnen te krijgen dan je verbruikt, neemt je gewicht langzaam af. Om gewichtsverlies te bereiken zijn er 3 dingen belangrijk:

  • Gezonder eten
  • Minder eten
  • Meer bewegen

Dat betekent dat je dingen moet gaan veranderen, en dan vooral ongezonde gewoontes veranderen. Iets wat niet zo makkelijk is.

Wil je een ongezonde gewoonte veranderen: stel jezelf de vraag ‘waarom’?

Stel je wilt een slechte gewoonte veranderen, bijvoorbeeld minder koekjes of chips eten. Stel jezelf dan de vraag: Waarom heb ik deze gewoonte? Bekijk goed wat ervoor zorgt dat je telkens maar weer naar deze snacks grijpt. Kijk wat de belangrijkste aanleiding is. Doe je dat bijvoorbeeld steeds omdat je zin hebt in iets lekkers, of omdat je je rot voelt of verveelt? Of ben je misschien moe? Gestrest of gefrustreerd?

Bedenk daarnaast ook met wie je waar bent als je de slechte gewoonte uitvoert. Steekt je ongezonde gewoonte bijvoorbeeld altijd de kop op wanneer je met vrienden bent of juist wanneer je alleen bent? En is dit bijvoorbeeld tijdens het werk, of juist als je ’s avonds tv kijkt? Hoe scherper je de belangrijkste aanleiding en de 'wie', 'wat', 'waar' van jouw slechte gewoonte in beeld hebt, hoe beter je daarop kunt inspelen door een alternatief te bedenken of een nieuwe gewoonte te maken.

Hoe ga je om met moeilijke momenten?

Waar je ook komt, tankstation of bioscoop, overal kun je makkelijk nog wat te snoepen kopen. En op je werk, thuis en op een afspraak valt er vaak ook wel wat te eten. ‘Nee’ zeggen kan knap lastig zijn. Maar toch zijn er heel wat oplossingen om te voorkomen dat je veel snoept.

Vermijd verleidingen en haal geen snacks in huis. 

Eet iets voedzaams zoals kwark of een gekookt eitje voordat je naar een feestje gaat en ga op een feestje ver bij de hapjes vandaan staan. 

Neem een boterham mee of een stuk fruit als je op pad gaat, dan ben je minder vatbaar voor de vele verleidingen die je onderweg tegenkomt.

Zoek afleiding als je zin hebt om wat te snoepen: laat de hond uit, bel iemand, zet thee of poets je tanden. En denk eraan waarom je wilt snoepen; misschien ben je gewoon moe en kun je beter een powernap doen! Of wil je alleen "iets om op te knabbelen"; knabbel dan op een paar worteltjes, paprika of komkommer (rauwkost moet je sowieso altijd in huis hebben).

Het is soms best lastig om dag in dag uit alle adviezen op te volgen. Wees dan een beetje mild voor jezelf. Bedenk dat iedereen wel eens een steekje laat vallen, maar dat je altijd weer de gezonde draad kunt oppakken. Houd vol, want met een beter gewicht doe je jezelf een groot plezier. Denk terug aan de redenen waarom je wilde afvallen, en wat het voor je oplevert als je je doel hebt bereikt!

Vier je successen!

Ben je bijvoorbeeld 2 kilo afgevallen? Trakteer jezelf op een bioscoopavondje, een tijdschrift of een boek bijvoorbeeld. Dat maakt het leuk om af te vallen. Je blijft gemotiveerd door je successen te vieren. Valt het aantal verloren kilo’s een keer tegen? Geen paniek, gewoon doorgaan met afvallen totdat je je streefgewicht hebt bereikt.

Een stok achter de deur nodig?

Onze gewichtsconsulentes en leefstijlcoaches Denise, Mireille, Sonja en Manon helpen je graag om jouw doel te behalen. Maak gerust eens -via de balie of website- een vrijblijvende afspraak voor een adviesgesprek voeding.

Ik wil graag vrijblijvend afslankadvies

Onze afvalprogramma`s

  • Ben Fit!

    Gezond en gevarieerd voedingspatroon

    Ben Fit!

    Is het tijd je leefstijl te veranderen? Wil je weer naar een gezond gewicht en lekker in je vel zitten? Met Benfit kan dit op een verantwoorde manier, met gerichte voedingsadviezen voor het hele gezin, normaal eten en zonder honger.

  • SLIMDiet

    Slim en makkelijk afvallen

    SLIMDiet

    Diëten werkt niet als het voelt als een gevecht of straf. Herkenbaar? SLIMdiet is daarom gericht op verantwoord afvallen zónder knorrende maag. Het geheim van dit concept zijn de smakelijke gerechten die een verzadigd gevoel geven. Deze zorgen ervoor dat je afvalt op de juiste plekken en geen spiermassa, maar vet verliest.

     

  • Afslanken met jouw voedingscoach

    Ook voor niet-leden mogelijk

    Afslanken met jouw voedingscoach

    Ben je zelf al actief, sport je buiten of ben je in teamverband lekker bezig? Ook dan ben je bij Medisports aan het juiste adres! Onder begeleiding van onze voedingscoaches ga jij die overtollige kilo`s verliezen, naast jouw huidige beweegschema. Dus ben je geen lid van Medisports? Ook dan helpen onze voedingscoaches je graag!

Succesverhalen van onze klanten